Beenvliesontsteking

Beenvliesontsteking of periostitis is een ontsteking van het beenvlies dat de botten bekleedt. De ontsteking wordt gekenmerkt door de vijf klassieke kenmerking van een ontsteking: roodheid, pijn, zwelling, warmte en gestoorde functie.

Vaak is het gebied is aangedaan overbelast geweest door werk of sport. Bij het lichamelijk onderzoek vindt de arts drukpijn over het beenvlies. Een ontsteking van het beenvlies geeft pijn, die erger wordt als het aangedane vlies belast wordt. Plaatsen waar vaak periostitis optreedt, zijn de scheenbenen en de elleboog.

Oorzaken

Vroeger werd het vaak gezien bij lijders aan syfilis. Tegenwoordig is de oorzaak meestal overbelasting. Een ontsteking door overbelasting zal niet reageren op antibiotica, aangezien het geen bacterie betreft die gedood kan worden.

Medisch gezien is het gebruik van het woord ontsteking hier juist, omdat we bijna alle verschijnselen zien die we bij een -bacteriële- ontsteking ook tegen komen. Daar is hier echter geen sprake van. Er is sprake van een overbelastingsreactie van spieren en de aanhechting van die spieren op het scheenbeen. Het gaat bij de beenvliesontsteking dus om een niet bacteriële, maar om een steriele ontsteking. Voor veel mensen werkt het gebruik van het woord ontsteking verwarrend. Bij een ontsteking denkt iedereen vaak gelijk aan infecties, bacteriën e.d. En hoewel het dus medisch gezien wél juist is om het woord ontsteking te gebruiken, kan men om verwarring te vermijden de term beenvliesirritatie gebruiken. Dit geeft bovendien ook meer aan waarom het hier draait.

Behandeling

Wanneer de periostitis is ontstaan door overbelasting, bestaat de behandeling met name uit rust en ontstekingremmende pijnstillers (NSAIDS). Soms helpt een injectie van corticosteroïden. Wanneer beenvliesontsteking is ontstaan door een infectie, zal de arts een antibioticum voorschrijven: b.v. een β-lactam antibioticum.

Bij osteo-periostitis is ook het onderliggende bot ontstoken.

Zie ook osteomyelitis, CRMO, enthesitis, shin splints, tenniselleboog, slijmbeursontsteking, ziekte van Osgood-Schlatter